אושיות הפייסבוק במגזר- תשע"ז

פורסם בי"ח אדר, 16.3.17

לכבוד חודש אדר ערכנו סקר מיוחד בנושא אושיות הפייסבוק בציבור הדתי לאומי. 


על מנת לערוך סקר, יש לעמוד בכללים שונים ולשמור על כלים מקצועיים אחידים. 
לכן היה צריך לקבוע כללים להרכב רשימת המשתתפים, אך משימה זו לא הייתה פשוטה. לאחר לבטים ודיונים רבים הוחלט על כמה כללים:

ללא ח"כים מכהנים

ללא דפים רשמיים של ארגון או דמות, רק פרופיל פרטי, למעט מספר דפים ספציפיים

פרופילים אישיים עם 2000 עוקבים לפחות

הרשימה לאחר השמטת שמות שקיבלו אחוזים אפסיים בדירוג מוקדם

מספר פרופילים/דפים לא נכנסו למדד עקב סוג הפרסום שלהם בחשבון- שיתוף קישורים בלבד, תוכן פרסומי וכד' 

לצורך מספר היבטים ודיוק מקסימלי, הסקר נערך בכמה שלבים עד לסגירת הרשימה המלאה של המשתתפים: 
א. קבוצת חשיבה קרובה שהעלתה את כל השמות שהיא מכירה מהפייסבוק מהיכרות ומחיפוש בסיסי נוסף
ב. קמפיין פייסבוק נרחב, שנועד בין השאר להעלות את כל השמות שנפלו בין הכיסאות, וכך קהל המשתמשים עצמו יגיע לרשימה המלאה בלי ששכחנו אף אחד 
ג. סקר מקצועי בתוך מאגר המשיבים שלנו על הרשימה הסופית וחיתוך מדגם מייצג בכל הכלים המקצועיים



עורך הסקר

הסקר בוצע ע"י מכון מסקר- מכון הסקרים במגזר הדתי לאומי, בהנחייתו המקצועית והמדעית של ד"ר עדו ליברמן.

 

שיטה

"מכון מסקר" ביצע סקר כלל-ארצי זה בקרב מדגם מייצג של המגזר הדתי לאומי. הסקר כולל שאלות סגורות הכוללות שתי קטגוריות כתיבה מרכזיות ברשת הפייסבוק: כללית (אקטואליה-פוליטיקה-חברה וכו'), והומור.

הסקר התבצע על בסיס מאגר משיבים קבוע ואיכותי הקיים במערכת של מכון הסקרים "מסקר". מאגר זה מכיל אלפי משיבים ומשיבות מכל הארץ ומכל קצות קשת הדעות והגוונים במגזר הדתי לאומי. פרטיהם והגדרותיהם של המשיבים קיימים במערכת, לצד נתונים רבים שנאספו בשיטתיות מסקרים קודמים ואשר תורמים לניתוחו של כל אחד מהם. מאגר המשיבים מפולח לפי פרמטרים שונים: תפיסה דתית בתוך הציונות הדתית, גיל, מגדר, מקום מגורים ועוד.

מהמאגר נגזר המדגם המייצג של האוכלוסיה הדתית לאומית, ייצוג המבוסס על שלל מאפיינים ייחודיים ומהותיים בתוך המגזר פנימה, אשר הורכב במקצועיות ודקדוק רב ע"י מומחים בתחום ועל בסיס מחקרים עדכניים.

המדגם מכיל 400 איש ואישה מגיל 16 ומעלה שנבחרו מתוך קבוצה של 2650 משיבים לסקר, מהם 27% בעלי השקפה ציונית דתית תורנית, 35% בעלי השקפה ציונית דתית קלאסית, 23% בעלי השקפה ציונית דתית ליברלית ו- 15% דתיים שאינם עונים על ההגדרות הקודמות.

כל אחת מהקבוצות המאופיינות הנ"ל, מתחלקת לשני זרמים הגובלים בהשקפה המקבילה להם, והם מכילים מנעד רחב של רמות הקפדה שונות בהלכה ובשמירת תורה ומצוות מחד, ומאידך הגדרות אישיות-עצמאיות שונות, להן ניתן משקל מתאים במדגם המייצג. טעות הדגימה לאומדנים השונים היא 4.5 אחוז.

תחום הגילאים- 16 ומעלה, כאשר כל קבוצת גיל מיוצגת בהתאם למשקלה באוכלוסיה הדתית לאומית, כלומר עם דגש קל לגיל הצעיר יותר, ביחס לאוכלוסיה הכללית.

הסקר נערך בקרב המשיבים אשר מחזיקים חשבון פייסבוק פעיל בלבד.

 

 

 

 

 

תחום: כללי

 

וכך הופיעה השאלה למשיבים:

 

1.להלן רשימת מובילי דעה ואישים בולטים בפייסבוק המוצגים כאן בסדר אקראי:


סמן עשרה מבין הבאים, אשר מבחינת כתיבתם והתוכן אותו הם משתפים בפייסבוק (בלבד!), הם המועדפים עליך ביותר בתחום הכללי-אקטואלי!יש לסמן לכל הפחות שלושה.

חשוב: התייחס לאיכות פעילותם ולתוכן המשותף על ידם בפייסבוק בלבד, ולא מחוצה לו! 

 

התוצאות עפ"י מדגם מייצג של המגזר הדתי לאומי:

 

 

 

חלוקה עפ"י גילאים:

 

בחלוקה עפ"י השקפה:

בחלוקה עפ"י מין:

 





תחום: הומור


2. סמן שבעה מבין הבאים, שמבחינת כתיבתם והתוכן אותו הם משתפים בפייסבוק, הם המועדפים עליך ביותר בתחום ההומור והסאטירה!

יש לסמן לכל הפחות שלושה.

התייחס לאיכות פעילותם בפייסבוק (בלבד) ולא מחוצה לו!

(השמות הוצגו בסדר אקראי לכל משיב)

 

 

התוצאות הסופיות עפ"י מדגם מייצג:

חלוקה עפ"י גילאים:

בחלוקה עפ"י השקפה:

בחלוקה עפ"י מין:

 

 

 


כמכון מחקר וסקרים במגזר הדתי לאומי אנו מעניקים באופן שוטף שירותים שונים של מחקר הכוללים בין השאר:

קבוצות מיקוד- הפקת מידע חיוני רב מסקר איכותני תוך הבנת תהליכי חשיבה וקבלת החלטות הצרכן, הבנת גורמי השפעה, ודיון מעמיק בהיבטים שונים.

מחקרים פוליטיים- הבנת מניעיו של הבוחר, נקודות חולשה וחוזקה של הדמות הפוליטית, מיפוי מתחרים ואיומים, אופן מיתוגה של הדמות, ומשוב קולות אותנטי של הבוחר.

סקרי דעת קהל- סקרים כמותיים במגזר הדתי לאומי המכילים את מגוון האוכלוסיות המרכיבות את המגזר, תוך שמירה על ייצוג אמין ומדויק שלהן במדגם המייצג.

מחקרי שוק- מחקר מקיף לפני ותוך כדי הכנסת מוצר או שירות לשוק הצרכני הדתי לאומי, הבודק את גודל השוק, הפלח ופרופיל הלקוח, היתכנות, מתחרים ומגמות.

משובי עובדים ושביעות רצון- סקרים כמותיים ואיכותניים לקבלת נקודות חוזקה וחולשה של ארגונים, הטמעת ערכים ופעילות תקינה, זיהוי אתגרים בזמן ועוד.

סקרי חשיפה/תדמית/מותג- זיהוי הצרכים המדויקים לפני, תוך כדי ואחרי קמפיינים פרסומיים, הכוונה יעילה ליחסי הציבור, ומיפוי החשיפה התקשורתית בפילוח לאוכלוסיות.