כמה עולה לערוך סקר?

כל הפרטים ודרכי החישוב

"כמה עולה סקר?"

וואו, זה בערך כמו לשאול "כמה עולה רכב"?

כמה עולה סקר? תשובה מורכבת.

מה הייתם עונים לשאלה כזו?

הייתם שואלים חזרה כמובן:

איזה סוג רכב? משפחתי? גי'פ? מסחרי?

איזה מותג? איזו שנה? מה נפח המנוע? מה הוא מכיל? ועוד ועוד.


כדי לענות על השאלה בכותרת, חייב לדעת לא מעט מידע הכרחי. אז בוא נתחיל לסדר קצת את הנתונים, ונקבל מושג כלשהו.

ראשית, סקר יכול להיות הן איכותי והן כמותי. איכותי כולל קבוצות מיקוד, ראיונות, וכו', וכמותי הוא בד"כ סקר אינטרנטי, טלפוני (שאלות סגורות), מדידה וכו'.

נתחיל עם הסקר הכמותי הבסיסי, למשל סקר אינטרנטי הכולל שאלות סגורות.

מענה על סקר אינטרנטי


בסיס החישוב הוא על סמך כמות השאלות, היקף המדגם הרצוי, סוג האוכלוסייה, סוג השאלות, והרכב המוצר. נסביר:

כמות שאלות- יש הבדל ענק אם מדובר ב-5 שאלות בלבד או ב-30 שאלות. ההבדל נובע מהעומס המופנה למשיבים, מה שגורר תגמול גדול יותר עבורם, וגם מהיקף העבודה על הדו"ח הסופי, שעשוי להכיל עשרות עמודים של נתונים ופירוט גרפי.

ככלל, מחיר שאלה אחת נע בממוצע בין 540 ש"ח עד ל- 840 ש"ח. תלוי במספר השאלות בסקר. ככל שישנן יותר שאלות, כך מחיר כל שאלה יורד.


היקף המדגם הרצוי- המדגם המייצג של האוכלוסייה הרלוונטית, עשוי לנוע בין עשרות בודדות עד לאלף משיבים, תלוי כמובן בצרכים. למשל, על מנת להגיע למדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, כדאי להגיע למדגם מייצג של 500 איש. אין זה דומה למדגם של 400 איש ובטח לא למדגם של עשרות אנשים בלבד. הסיבות העיקריות- תגמול למשיבים נוספים ומאמץ נוסף להגיע אליהם.


סוג האוכלוסייה- האם מדובר בגברים ונשים בגילאי 20 עד 50? קל. או שמדובר במבוגרים מעל גיל 65, עולים מדרום אמריקה בלבד? רמת הקושי משתנה מאוכלוסייה אחת לאחרת, ולעתים המחיר עולה משמעותית כאשר האוכלוסייה נחשבת לקשה לפיצוח.


סוג השאלות- האם תהיה שאלה פתוחה (אחת או יותר)? ברוב המקרים, את התשובות על השאלה הפתוחה, חייבים לסווג לכדי טבלה מתומצתת, אשר תחסוך את קריאת אלפי התשובות השונות. מחיר שאלה פתוחה גדול יותר משאלה סגורה כמובן.

ככלל, שאלה פתוחה הדורשת את סיווג התשובות הרבות, עלותה 900 ש"ח ומעלה, תלוי בסוג התשובות. אם התשובות מכילות משפטים ארוכים ומורכבים, אז המחיר יכפיל את עצמו, פשוט בגלל זמן רב יותר לסיווג התשובות.

בנוסף, ישנן שאלות שיש להן תשובות זהות ורק השאלה עצמה משתנה. לכן ניתן להכניסן לטבלאות. טבלה כזו תיחשב כשאלה אחת אעפ"י שהיא מכילה 3 סעיפים שונים. זהו חיסכון משמעותי! למשל:


הרכב המוצר- המוצר כאן הוא התוצר הסופי של תהליך הסקר. לעתים מפיקים רק קובץ אקסל מלא בתשובות, והלקוח כבר מעבד אותם עפ"י הבנתו וידיעתו. זה נועד בעיקר לדוקטורנטים שמעבדים בעצמם את החומר. לרוב מופק דו"ח סופי (PDF, WORD) המרכז את כלל הממצאים בצורת טבלה, ומתחתיה גרף מסכם. לעתים ובהתאם ללו"ז, יוסיפו גם פירוט מילולי (כמו הדוגמא למטה). אך יש לדעת, האם מספיקים לנו נתוני המדגם המייצג בלבד? או שאנו זקוקים להבחין בין תשובות הצעירים למבוגרים, בין גברים לנשים וכו'? פילוחים אלו מוסיפים עבודה.

ככלל, מחיר פילוח אחד, שיופק עבור כל השאלות, נע בין 200 ש"ח ל- 460 ש"ח, תלוי במספר השאלות, וברמת הפילוח.

בנוסף, האם אנו נסתפק בממצאים הכתובים בדו"ח, או שאנו זקוקים גם לניתוחם המקצועי? כלומר, הסבר של המנחה המקצועי, מה מלמדים אותנו הנתונים, אילו סוגיות נשארו לא פתורות, האם ניתן להסיק מסקנה זו או אחרת? ועוד סיכום לכל שאלה ותשובותיה. ניתוח הממצאים והסקת מסקנות מקצועיות, יביאו לעלות נוספת.

ועוד, האם דרושה פגישה מסכמת עם הד"ר האחראי על הסקר, על מנת להציג את הממצאים לדיון רב משתתפים, בנוכחות ההנהלה וכד', הזדמנות לשאלות נוספות ומורכבות יותר, דיון להמשך ועוד?

ככלל, הפקת דו"ח ניתוח שכזה, עלותה בין 550 ש"ח ל- 1500 ש"ח, שוב, בהתאם למספר השאלות. פגישה מסכמת בנוסף לדו"ח הניתוח, תביא למאות שקלים נוספים.


דו

עמוד לדוגמא מתוך הדו"ח הסופי שלנו.

אז נוכל לסכם עפ"י רוב הסקרים שלנו:
סקר ממוצע של כ-10 שאלות, פלוס-מינוס, הכולל את כל שלביו- החל מהניסוח ועד הגשת הדו"ח הסופי, יעלה בין 5,000 ל-7,000 ש"ח בתוספת מע"מ. 

ככל שהסקר סטנדרטי יותר מבחינת המשתנים הקריטיים שלו- סוג אוכלוסייה, רמת הניתוח וכמות המשתנים, כך המחיר יהיה נמוך יותר.

סקר דומה, הנעשה בשיטה הטלפונית, עדיין יישאר בטווח המחירים האמור, אך בטווח העליון ביותר שלו, עקב ההוצאות הנדרשות בסוג סקר שכזה.

סקרי כמותי מסוג הערכה ומדידה, מתומחר באופן פרטני לכל סקר, כיוון שהמשתנים רבים מדי. כעיקרון, המחיר משתנה בהתאם ללו"ז העבודה, תא השטח, התוצר הדרוש, ורמת הקושי במדידה עצמה.

סקר איכותי מסוג קבוצות מיקוד, מתומחר באופן שונה, וכאן תוכלו לקבל מושג ראשוני:

כמה עולה קבוצת מיקוד?

מה חייב לדעת לפני הזמנת סקר? כמה טיפים.