יצירת סקרים

תכנון, ניסוח, תכנות והפקת ממצאים


יצירת סקר, החל משלב התכנון והניסוח, ועד התכנות והפקת הממצאים.

במאמר הזה, תוכלו להתרשם ממגוון האפשרויות של הצגת שאלות למשיבים, בין אם אתם מזמינים סקר שלם ותרצו לקבל השראה לשאלות הנדרשות לכם, ובין אם אתם מעוניינים שנתכנת עבורכם שאלון סקר. 


למי זה מתאים?

יצירת הסקרים מתאימה למגוון מטרות, הנה כמה מהן:

לסטודנטים המכינים סקר להפצה,

למנהלים המעוניינים בסקר עובדים,

לבעלי עסקים המעוניינים בסקר מול הלקוחות, 

לחברות המעוניינות בסקרי לקוחות וצרכנים, 

למנהלי אתרי אינטרנט לטובת סקר גולשים,

ולבעלי תפוצה רחבה של מנויים, קוראים וכד', המעוניינים לערוך סקר לתפוצה שלהם.


מה אנו מציעים?

ראשית כל, נשוחח ונכיר, ונשאל את שאלות האפיון- כך שנדע היטב מהו הצורך שלכם, מטרות, שיטות, הגבלות, קהל יעד, אילוצים, לו"ז ועוד. 

לאחר מכן, אם יש צורך (ותמיד אנו מתקנים שגיאות חמורות בשאלון מוכן מראש) ננסח שאלון מדויק עפ"י המטרה שהוגדרה.

את השאלון נתכנת במערכת של מכון מסקר, ונפיק קישור מקצועי לסקר או נשלח את הסקר לתפוצה מוכנה מראש. 

לאחר סיום איסוף התשובות, נפיק קובץ אקסל מסודר ומוכן לעבודה, או דו"ח מקיף עם גרפים ופירוט, עפ"י הצורך.

 

מה הן האפשרויות?


ובכן, לא מעט. נציג את רובן. 

נתחיל מסוגי השאלות הנפוצים:


א. כפתור בחירה (Radio Button)

שאלת כפתור בחירה (radio button). סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון.

האפשרות הנפוצה ביותר. סוג שאלה זו מאפשר לסמן תשובה אחת בלבד. כפי שמוצג בתמונה, ניתן גם להוסיף תשובת 'אחר', ולקבוע האם ייפתח חלון להשלמת התשובה, והאם תהיה החובה לכתוב בתוכו או לא. 



ב. טבלת כפתור בחירה (Radio Button Grid)

טבלת כפתור בחירה (Radio Button Grid). סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון.

הרחבה של האפשרות הקודמת, כאשר התשובות נותרות קבועות ורק ההגדרה משתנה. אפשרות מצוינת עבור שאלת מידת הסכמה עם היגדים שונים. 



ג. תפריט נגלל (Dropdown Menu)

תפריט נגלל - Dropdown Menu. סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

סוג שאלה נפוץ וכמעט לכל מטרה. עדיף להשתמש בה כאשר התשובות הן רבות, כמו שנת לידה שיש לפרט כ-100 תשובות אפשריות, או מספרים רבים אחרים, מקום מגורים וכד'.



ד. רשימת/טבלת תפריט נגלל (Dropdown Menu list/Grid)

רשימת/טבלת תפריט נגלל (Dropdown Menu list/Grid). סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

המשך סוג השאלה הקודם, מומלץ כשנדרש לבדוק מספר קטגוריות זהות עם תשובות זהות. דוגמת הטבלה חוסכת במקום רב על המסך, ובפיצול לשאלות שונות (אעפ"י שבתמחור כנראה הן יחושבו בנפרד).



ה. בחירה מרובה (Checkboxes)

בחירה מרובה- Checkboxes. סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

סוג נפוץ מאוד של שאלה, בה יש מספר תשובות אפשריות. ניתן להגביל את כמות התשובות לסימון, לקבוע מינימום, לקבוע תשובה כ'אף אחת מהאפשרויות' ואז למנוע סימון נוסף, ועוד. 



ו. טבלת בחירה מרובה (Checkbox Grid)

טבלת בחירה מרובה- Checkbox Grid. סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

המשך לסוג השאלה הקודם, כאשר הצורך הוא בתשובות זהות למספר קטגוריות, עם מספר תשובות אפשריות בכל קטגוריה. 



ז. שאלה פתוחה (Textbox)

שאלה פתוחה- Textbox. סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

תשובת תאריך- Date. סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

שאלה פתוחה. ניתן להגביל את מספר התווים להקלדה בחלון, או לקבוע מינימום תווים, ליצור תבניות תשובה מוכנות, למקם מספר חלוניות אחת אחרי השנייה לטובת הפרדה ברורה או תעדוף עפ"י דירוג, לקבוע שניתן להשיב תשובה מספרית בלבד ו/או לקבוע טווח מספרים אפשריים, תשובת תאריך הפותחת חלון של לוח שנה, כתובת מייל (תוך הקפדה על תקינותה), ועוד. 



ח. ריבוי שאלות פתוחות (Textbox List/Grid)

ריבוי שאלות פתוחות (Textbox List/Grid). סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

גם בסוג זה, ניתן להגדיר מהו סוג התשובה הרצויה בכל חלון, להגביל תשובות או ליצור מינימום מחייב, וכו'.



ט. דירוג סליידר (Slider)

דירוג סליידר (Slider). סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

שאלה מצוינת עבור דירוג ומתן ציון עבור שירות/רכישת מוצר/איכותו וכד'. ניתן גם להניח שני ערכים מילוליים מנוגדים בקצוות ולבקש לסמן היכן הם ממוקמים בדעתם בין שני הקצוות. במידת הצורך ניתן לסמן על הציר עוד ערכים.

את הערכים בקצה ניתן לשנות כמובן לכל מספר שייבחר ולקבוע שהסמן נע במספרים שלמים בין 1 ל- 5 למשל או בעשיריות (0.1,0.2 וכן הלאה). 



י. רשימת דירוג סליידר (Slider-list)

רשימת דירוג סליידר (Slider-list). סוגי שאלות בבניית ויצירת שאלון סקר.

המשך של סוג השאלה הקודם. מאפשר התמקדות במספר קריטריונים כשהשאלה נשארת זהה.



יא. טבלת דירוג כוכבים (Star Rating Grid)


אופציית דירוג חביבה, מעניקה בעיקר תחושה טובה יותר למשיבים, על בסיס הדירוג המוכר והקלאסי ברשת. 



יב. דירוג ציון (Net Promoter Score)


דירוג ציון הוא סוג השאלה הפשוט ביותר למתן ציון רגיל. כפי שניתן לראות מהדוגמא, ניתן להשתמש בו גם לשאלות נוספות כמו למקם עצמך בין שני קצוות, או דירוג רמת המלצה, תחושת הבנת החומר ועוד.



יג. טבלת דירוג (Ranking Grid)


בטבלת דירוג, מאלצים את המשיב לדרג סדר עדיפות- כל קריטריון יזכה למספר מסוים כך שלא ניתן לבחור שתי קטגוריות במקום הראשון למשל. 



יד. דירוג "גרור ושחרר" (Drag and Drop Ranking)

אופציית דירוג נוספת, חביבה ומעניינת יותר, המאפשרת גרירת תשובות לטבלת דירוג. מומלץ בסקרים קבועים או בשאלות רבות מסוג דירוג, על מנת לרענן קצת את המשיבים.

ניתן להניח 2 טבלאות עם כותרות שונות, והמשיב יידרש לגרור אפשרויות לאחת הטבלאות ובכך למיין עפ"י דעתו. למשל: למיין רשימה של מוצרים לטבלה של רשת שופרסל וטבלה של רשת מגה, ולבחון היכן לדעתו המוצר יהיה זול יותר. 



טו. בחירת תמונה (Image Select)


בחירת תמונה משמשת למטרות רבות ומגוונות. ניתן בעזרתן לבחון כיצד מסר עובר טוב יותר לציבור, לבחון מידת היכרות עם מיתוג, למדוד חשיפה למוצר/לפרסום, לבחון מהו הלוגו המועדף ביותר, ועוד ועוד. 

ניתן כמובן גם לבחור מספר תמונות, לקבוע מינימום בחירה וכו'.



אפשרויות נוספות בשאלות הסקר


האפשרויות הבאות רלוונטיות לכל סוגי השאלות שתבחרו:

סימון השאלה כחובה- ניתן למנוע את המשך הסקר עד אשר יסמנו תשובה, ניתן לקבוע כמה סעיפים יהיו בגדר חובת מענה (בשאלות בהן יש מספר סעיפים), ניתן להציג רק מעין התרעה שהתשובה לא סומנה ולא לחייב בכך, וניתן להציג התרעה כזו בסוף הסקר ולהחזיר את המשיב למקום הרלוונטי. 

בנוסף, בשאלות עם בחירה מרובה, ניתן לקבוע מינימום תשובות נדרש, מקסימום תשובות, או מספר מדויק של תשובות אפשריות.

סדר אקראי- ניתן להציג לכל משיב את סדר השאלות באופן שונה, וכך גם את סדר התשובות בכל שאלה. נועד למנוע הטיות והשפעות שונות על המשיב. במקביל, ניתן לקבוע שאלות/תשובות מסוימות במקום קבוע, גם אם כל שאר השאלות/התשובות מופיעות בסדר אקראי (למשל תשובת 'אחר' שנרצה שתופיע תמיד בסוף ולא תתערבב יחד עם שאר התשובות).

מותאם לניידים- הממשק נוח למדי בטלפונים ניידים, כך שסימון התשובות הופך לקל יותר והתמונה מציגה את השאלה והתשובה יחד, ללא צורך בזום אין/אאוט. בנוסף, שאלות טבלה מוצגות סעיף אחר סעיף באופן נוח יותר ממחשב.

סרגל התקדמות-סרגל האחוזים המציג את אחוז ההתקדמות בסקר. אפשרות טובה אך לא תמיד מומלצת. יש לכך מספר סיבות, התייעצו עמנו כשתידרשו לכך. 

הפקת קישור- כאשר תרצו להפיץ סקר למשיבים אקראיים ללא רשימה מסודרת, ניתן להפיק קישור נוח וקצר להפצה, אותו תוכלו להטמיע בכל מערכת שתרצו, ולשלוח לכל אחד. יש לכך השלכות מתודולוגיות, לכן חשוב להתייעץ לפני. 

מיתוג- את סקר ניתן למתג עפ"י צבע החברה, או עפ"י ראות עיניכם. כמובן שניתן להוסיף גם את הלוגו לכל עמוד בסקר.

הפרדת תפוצת הסקר- נניח ויש לנו 4 קבוצות אוכלוסייה שונות שאנו רוצים לסקור: סטודנטים שנה א', שנה ב', שנה ג' ומרצים. במקום לשאול אותם על כך, נוכל לשלוח לכל קבוצה את הסקר בנפרד, ולבחון את כל התשובות בהפרדה בין הקבוצות, וגם לאחד אותם אם צריך.

הכנסת נתונים מלווים- במאגר שלנו קיימים אלפי משיבים בעלי נתונים אישיים שונים- מין, גיל, אזור מגורים ועוד. במקום לשאול זאת כל סקר מחדש, אנו מכניסים מראש את נתוניהם למשלוח הסקר, כך שהורדת התשובות שלהם לקובץ באה יחד עם נתוניהם האישיים, וכך נוכל לפלח בקלות עפ"י גילאים וכד'.

שליחת מייל אוטומטי/מייל תודה/אישור- באם המשיב הזין כתובת מייל, ניתן בסוף הסקר לשלוח לו אוטומטית מייל תודה/אישור עם פרטים נוספים. למשל: תודה שענית על הסקר שלנו, כעת אתה משתתף בהגרלה.

קישור בסוף הסקר לאתר אחר- כאשר המשיב יגיע לסוף הסקר, ניתן להעבירו אוטומטית לדף אינטרנט אחר שאנו מעוניינים להעביר אליו, בתזמון עפ"י דרישה- מיד/תוך 3 שניות וכן הלאה.

העלאת קובץ- ניתן להציג קובץ שהמשיבים יוכלו להוריד, וניתן גם להציג שאלה המבקשת מהם להעלות קובץ שלהם ע"י חלונית browse.

ייצוא נתונים באקסל/SPSS- את הנתונים נוכל לייצא לקובץ אקסל עם כל הדרישות שלנו- סינון, פילוח וכד', וכן גם ל-SPSS.


זקוקים לעזרה וייעוץ להרכבת השאלון? יש שאלות על המאמר?

צרו קשר ונשמח להכיר


תוכלו גם להגיב מטה ונשיב בהקדם.


טיפים לפני הזמנת סקר

התמחות בסקרים דיגיטליים