קטגוריה: אקטואליה

הנתונים המלאים

לראשונה במגזר הדתי לאומי: סקר מקיף ומקצועי אודות אושיות הפייסבוק האהודות ביותר במגזר הדתי לאומי.


רוצים להשתתף בסקרים הייחודיים שלנו ולהשפיע (ויש גם הגרלות)? 

מלאו את הסקר הבא בן כ-4 דקות והיכנסו למאגר המשיבים האיכותי שלנו.

התחילו את הסקר כאן


הנתונים הם עפ"י מדגם מייצג של המגזר, אשר הורכב במקצועיות ובמאמץ רב הן בשטח והן במחקר. 

להרחבה על כך קראו עוד אודות השיטה.

בשלב ראשון נשאלה שאלת סינון לגבי החזקת חשבון פייסבוק פעיל.
אלו אשר ציינו כי אין ברשותם חשבון פייסבוק פעיל, נשאלו לסיבות מדוע אינם מחזיקים חשבון כזה (תשובות בקרוב).
שאר המשיבים נדרשו לדירוג אושיות הפייסבוק:
לשם מדידה אפקטיבית של האהדה לאושיות פייסבוק שונות,
נחלק הסקר לשלושה תחומי כתיבה מרכזיים,
למרות האפשרות לחלק אותם למספר גדול יותר:
  1. אקטואליה פוליטיקה
  2. הומור
  3. קטגורייה כללית.
בכל תחום נאספו כ-40 דמויות בולטות האהודות על המגזר הדתי לאומי בפייסבוק והם הוצגו למשיבים הרבים בסדר אקראי לכל משיב. כל אחד נדרש לסמן עד 7 אושיות פייסבוק, הטובות ביותר מבחינתו באותו התחום (לכל הפחות 3).
הדגש בסקר זה הוא שהאושיות השונות מגיעות מכל המגוון הקיים בפייסבוק ולא רק מתוך המגזר הדתי.

 

לאחר עיבוד הנתונים וחיתוך המדגם המייצג של המגזר הדתי לאומי בישראל (בהתחשב במאפייני הגיל, המין, ההשקפה ואיזור המגורים), הוצג הדירוג הסופי של 20 המובילים בכל תחום, כלומר 20 אושיות הפייסבוק שקיבלו את מירב אזכורי שמם כחלק משבעת המועדפים על כל משיב.

הנתונים המלאים,
דירוג סופי עפ"י מדגם מייצג, תחום אקטואליה-פוליטיקה:

 


דירוג בפילוח עפ"י מין, תחום אקטואליה-פוליטיקה:

ממצא לדוגמא:

40% מהנשים במגזר הדתי לאומי, בחרו ביאיר שרקי כאחת מ-7 אושיות הפייסבוק המועדפות עליהן ביותר בתחום האקטואליה-פוליטיקה, זאת לעומת 29% בקרב הגברים.

 

דירוג עפ"י פילוח להשקפה, תחום אקטואליה-פוליטיקה:

 

ממצאים עיקריים:

עמית סגל הגיע למקום הראשון בזכות כך שכמעט כל האוכלוסיות במגזר הדתי סימנו אותו כאחת מ-7 אושיות הפייסבוק המועדפות ביותר בתחום האקטואליה-פוליטיקה. יוצא מהכלל הוא בקרב הנשים, כאשר אמילי עמרוסי ברוב דחוק של 2.5% מעל סגל, ובקרב השקפת "אחר"- (הדתיים הנוספים) אשר גם בקרבם ישנו רוב דחוק של קצת יותר מאחוז לטובת 'הצל'.

'הצל' נבחר עפ"י המדגם המייצג ע"י כמעט 20% מהמגזר הדתי, כאחת מ-7 אושיות הפייסבוק המועדפות בתחום האקטואלי-פוליטי, ובכך הגיע למקום ה-6.

העיתונאית אמילי עמרוסי נבחרה ע"י כמעט 50% מהמגזר הדתי לאומי, ובקרב הנשים אף כ-60%. בזאת היא הגיעה למקום השני בדירוג הכללי ובקרב רוב האוכלוסיות, פרט כאמור לנשים, שם היא מקום ראשון מעל סגל, בקרב הגברים במקום השלישי, ובקרב דתיים נוספים שאינם חלק מהציונות הדתית, למקום השישי.

העיתונאי יאיר שרקי זוכה לבחירה גבוהה יותר דווקא בקרב הנשים (40% לעומת 29% בקרב הגברים) וככל שההשקפה תורנית יותר כך הבחירה בו גדלה. בזאת הוא הגיע למקום השלישי בדירוג הכולל עפ"י המדגם המייצג.


התשיעייה הראשונה:

עורך הסקר

הסקר בוצע ונערך ע"י מכון מסקר- מכון הסקרים במגזר הדתי לאומי, בהנחייתו המקצועית והמדעית של ד"ר עדו ליברמן.

שיטה

"מכון מסקר" ביצע סקר כלל-ארצי זה בקרב מדגם מייצג של המגזר הדתי לאומי. הסקר כולל שאלות סגורות הכוללות שלוש קטגוריות כתיבה מרכזיות ברשת הפייסבוק: אקטואליה-פוליטיקה, הומור וקטגוריה כללית.

הסקר התבצע על בסיס מאגר משיבים קבוע ואיכותי הקיים במערכת של מכון הסקרים "מסקר". מאגר זה מכיל אלפי משיבים ומשיבות מכל הארץ ומכל קצות קשת הדעות והגוונים במגזר הדתי לאומי. פרטיהם והגדרותיהם של המשיבים קיימים במערכת, לצד נתונים רבים שנאספו בשיטתיות מסקרים קודמים ואשר תורמים לניתוחו של כל אחד מהם. מהמאגר נגזר המדגם המייצג של האוכלוסיה הדתית לאומית, ייצוג המבוסס על שלל מאפיינים ייחודיים ומהותיים בתוך המגזר פנימה, אשר הורכב במקצועיות ודקדוק רב ע"י מומחים בתחום ועל בסיס מחקרים עדכניים.

המדגם מכיל 500 איש ואישה מגיל 16 ומעלה שנבחרו מתוך קבוצה של 2150 משיבים לסקר, מהם אחוזים בעלי משקל שונה לכל השקפה וזרם פנימי במגזר הדתי לאומי הכוללים את הציונות הדתית התורנית, הקלאסית, הליברלית ודתיים נוספים שאינם משתייכים להגדרות אלו.

כל אחת מהקבוצות המאופיינות הנ"ל, מתחלקת לשני זרמים הגובלים בהשקפה המקבילה להם, והם מכילים מנעד רחב של רמות הקפדה שונות בהלכה ובשמירת תורה ומצוות מחד, ומאידך הגדרות אישיות-עצמאיות שונות, להן ניתן משקל מתאים במדגם המייצג. טעות הדגימה לאומדנים השונים היא 4.5 אחוז.

מאגר המשיבים מפולח לפי פרמטרים שונים: תפיסה דתית בתוך הציונות הדתית, גיל, מגדר, מקום מגורים ועוד, כך שניתן לקבל את התשובות בהתאם לפילוחים הרצויים. 

תחום הגילאים- 16 ומעלה, כאשר כל קבוצת גיל מיוצגת בהתאם למשקלה באוכלוסיה הדתית לאומית, כלומר עם דגש קל לגיל הצעיר יותר, ביחס לאוכלוסיה הכללית.

הסקר נערך בקרב המשיבים אשר מחזיקים חשבון פייסבוק פעיל בלבד.