סקרים "גרילה"

לוחמה זעירה, דינמית ופורצת דרך


טוב, אולי לשבט קקסינוואה באמזונס, יהיה לנו קצת יותר קשה להגיע, אבל גם לאתגר הזה אנו מוכנים.


מה הכוונה ב"סקרי גרילה"?

במקור, המונח גרילה מתאר לחימה המתבצעת על ידי קבוצות קטנות, זריזות, פרקטיות וגמישות, בניגוד לצבא סדיר עם מנגנונים, היררכיה, סדר פקודות, נהלים סדורים ומגבלות תנועה.

גמישות ודינמיות בשטח, יכולות הגעה לקהל היעד בשיטות חדשניות ועוד. התמחות בסקרים ייחודיים שאינם שגרתיים. סקרי גרילה.

וכך בדיוק בסקרים ומחקר:

לא מעט, הננו נדרשים לכך במגוון תחומים. הנה חלק מהדוגמאות לסקרים פחות שגרתיים הדורשים מיומנות וגמישות גבוהה, דינמיות, חשיבה מקורית, והפעלת מגוון שיטות במקביל:


1. התמקדות בתא שטח מסוים

דוגמא:

קבוצת תושבים הרוצים לבצע רפורמה מסוימת הרלוונטית לגוש יישובים בצפון, נדרשת לבצע סקר מקצועי ומדויק על מנת להציג את הממצאים לכלל התושבים ולקבל החלטות בהתאם.

דוגמא נוספת: סקר תושבים של עיר בשרון, מאחר והעירייה מעוניינת לבצע סקר שביעות רצון ושיפור השירות בהתאם לכך. ייתכן גם צורך מחקרי סביב מתחם עסקים, הדורש ראיונות שטח והגעה למשיבים רלוונטיים באזור.

דרישות: יש לכך כמה היבטים, המונעים כל שימוש בכלים חובבניים הקיימים בחינם. למשל: הצורך לשמור על אנונימיות המשיבים, שמירה על אמינות וחוסר כפילות, הקפדה על ניסוח מקצועי ונייטרלי ללא כפילות משמעות, מעקב אחר המענה, שמירה על מדגם מייצג בהתאם למאפייני היישובים והאזור ועוד.

מחקר וסקר בתא שטח מצומצם, למשל: סקר תושבים, סקר אזורי תעשייה, סקר עובדים במתחם מסוים ועוד.

מחקר בתא שטח, דורש היכרות ולימוד השטח והאוכלוסייה המקומית, למידת נושאי המחלוקת, סיור פיזי במקום ולאחר מכן הפעלת מגוון שיטות להגעה לאוכלוסיית היעד, הן דיגיטליות והן פיזיות.



2. לקוח סמוי ומעקב חשאי

דוגמא:

חברה גדולה מעוניינת להבין מהי חווית הלקוח, ועל פי הממצאים, לשפר ולתקן את הדרוש. לחלופין, לאחר שהתקבלו מספר תלונות על שירות לקוחות או עוולות מסוימות בסניף ספציפי, הוחלט לבדוק את הטענות ולבצע מעקב סמוי.

בכך בעצם מתאפשרת הבדיקה האובייקטיבית, ההוכחה המצולמת/הכתובה, הלמידה מתוך חומר מוכח, והפקת לקחים ושיפור השירות.

דוגמא נוספת:

רשת בתי חינוך, המעוניינת לקבל הארות והערות מאלפי ההורים, ולתת בכך מענה הן שירותי וטכני והן מבחינת לקחים ושיפור המצב הקיים.

עוד על השירות החשאי שלנו

הדרישות:

יכולת צילום סמוי ומקצועי, השתלבות והטמעות בשטח, ראש פתוח וגדול לטובת יעילות והפקת מקסימום מידע אפשרי, יכולות אנושיות וחברתיות ליצירת אמון וקבלת מידע חסוי ו"מאחורי הקלעים", והפקת דו"ח מסכם בצירוף מסקנות, המביא את המוצר באופן מוגמר ללקוח.

שירות לקוח סמוי, המאפשר למידה ושדרוג על סמך נתונים ישירות מהשטח. לקוח סמוי.




3. הערכות ומדידות בשטח או בחברה גדולה

דוגמא:

מועצת אזורית רוצה להציג נתוני שימוש בכביש מסוים בשטחה, והיא נדרשת להביא נתון מדויק ומבוסס לשם כך. לסוג זה של מחקר, יש להגיע ולמדוד פיזית את מספר המכוניות העוברות בכביש זה מדי יום, בחלוקה ופילוח עפ"י שעות ביום, כיוון נסיעה, סוג כלי הרכב, יום בשבוע ועוד.

דוגמא נוספת:

מפעל ייצור מעוניין להבין מה גורם לייצור מופחת או כיצד ניתן לייעל את תהליך הייצור. לצורך כך, יש לשתף פעולה עם מומחה מהתחום ולספק לו מידע כמותי אותו ניתן למדוד ולהעריך ועליו ניתן להתבסס בהסקת המסקנות.

סקרי מדידה והערכה בחברות, מועצות ועיריות, עסקים בינוניים וגדולים, ועוד.



4. איסוף משיבים בעלי מכנה משותף זהה

דוגמא:

סקר בקרב גננות לגיל הרך בישראל, מחקר עומק בקרב בוגרי החינוך הדתי, קבוצות מיקוד לבעלי רכבי יונדאי ופיג'ו, ראיונות עם מבוגרים בעלי נתון רפואי ספציפי, מדידת שביעות רצון בקרב משתמשות המקוואות ועוד ועוד.

התמחות באיסוף וגיוס משיבים לסקרים פחות שגרתיים.

בעלי תכונה משותפת שאינם נמצאים תחת מאגר או תא שטח אחד. כלומר אינם מכירים זה את זה, ויש לאספם בשיטות מגוונות.



5. סקר מגזרים

דוגמא:

בישראל ישנם מספר מגזרים, מאופיינים ומאופיינים פחות. לעתים יש לחברות מסוימות צורך להבין טוב יותר אוכלוסייה ספציפית, למשל: בני העדה האתיופית, עולים ותיקים וחדשים מבריה"מ לשעבר, עולים מצרפת, המגזר הדתי לאומי או המגזר החרדי, בעלי תשובה, ועוד.

עולי אתיופיה בישראל. עדת יוצאי אתיופיה.

עולי אתיופיה בישראל.



6. הפצת בחנים

דוגמא:

לכבוד יום ירושלים, בית ספר גדול מעוניין לערוך בוחן בן מספר שאלות אודות אירועי היום, ולהפיק בכך ציון סופי לכל נבחן. את השאלות יש להגביל בזמן, יש להפיק ציון, ולהתאים את הציונים לנבחנים עפ"י מידע אישי.

דוגמא נוספת:

עריכת סקר בקרב האוכלוסייה הכללית, לבחינת ידע בנושא מסוים ובכך להפיק כתבה מקורית המביאה את השאלות עצמן במקביל לידע הקיים באוכלוסייה- כמה סימנו כך וכמה טעו בשאלה אחרת.

עריכת מבחן ובוחן בשאלון מיוחד, והפצתו בצורה מקצועית.




7. שאלונים דיגיטליים

דוגמא:

אוניברסיטה המעוניינת לסקור את הסטודנטים המבקרים באתר האינטרנט שלה, המשתמשים בשירותיה, והמבקרים במשרדיה. הפצת השאלון יכול להתבצע במגוון שיטות דיגיטליות, החל ממסך מקובע בלובי הכניסה למשרדים ועד הטמעת הסקר באתר האינטרנט.

דוגמאות נוספת:

תכנות סקרים לסטודנטים, הפצת שאלונים דרך תפוצת מייל קיימת, קמפיין פייסבוק המבוסס על שאלון/סקר, קוד לסריקה על מנת להיכנס לסקר, ועוד.

עוד על סקרים דיגיטליים

יצירת סקרים דיגיטליים, הפצה וגיוס משיבים לסקרים שונים.



ובכלל, כל תכנות שאלונים, הפצת סקרים, הגעה לאוכלוסיות יעד קשות, מחקרי שטח וכד', אנחנו קלי רגליים, ניידים, אוהבים לעבוד בשטח, ומתנהלים בצורה אחראית, מקצועית ועם המון שימוש בעזרים הטכנולוגיים הקיימים.


סקרי גרילה.


חלק מכלי העבודה שלנו

מה כדאי לדעת לפני הזמנת סקר?